In de retail leven we voor en door trends. We volgen ze, creëren ze of negeren ze juist. Trends zijn altijd een reactie op wat er in de samenleving gebeurt. Economische crisis? Felle kleuren moeten ons vrolijker maken. Door te letten op wat er gebeurt in de samenleving kun je trends voorspellen. We zetten de vier belangrijkste trends van dit moment op een rij. Als snelle trendvolger baseert Keller de keuze van nieuwe kleuren en materialen steeds op de laatste trends. Lees meer over onze keuze voor het komende seizoen en doe inspiratie op voor uw nieuwe keuken:
Van megatrend naar microtrend
Een megatrend duurt 10 tot 30 jaar en is echt een maatschappelijke ontwikkeling. Hieruit ontstaan maxitrends die 5 tot 10 jaar duren, deze hebben invloed op consumentengedrag. Een microtrend beweegt op marktniveau en duurt tot zo’n 5 jaar. In de retail kijken we vooral naar de microtrends.
Joyful
In deze trend kiezen we voor optimisme, kleurrijk, open-minded en inclusief, als reactie op de gebeurtenissen in de wereld.
Het gebruik van veel kleur zorgt voor optimisme en positivisme. We maken leven en wonen zo prettig mogelijk. Het doel is niet utopie of een onrealistische visie, maar een wereld die er beter uitziet.
Calming Nature
In een meer en meer steriele en digitale leefwereld zoeken we naar materialen met gevoel en textuur. (Natuurlijke) materialen met structuur creëren rust. De natuur als inspiratiebron.
Binnen deze trend zien we het gebruik van materialen, structuren en kleuren uit de natuur.
Rethink tradition
Cultureel erfgoed en ambachtelijke processen vormen de kern van deze stroming. Objecten en textiel gemaakt volgens ambachtelijke tradities geven een ontwerp nobelheid en diepte.
Als weerspiegeling van onze behoefte om het leven weer op het rechte pad te krijgen, zien we in deze trend veel ruimte voor geometrie en symmetrie. Slanke lijnen zijn overal, zoals in hout met reliëfstructuur en fluted glass.
Life matters
Deze stroming is basic en futuristisch. We kijken naar de realiteit, met beide voeten op de grond. Hier zien we het zogenaamde biodesign; een ijzige sfeer die de realiteit reflecteert.
Qua materialen en texturen wordt vaak voor metallics, aluminium en iriserende effecten gekozen. Vloeiende patronen, microscopische prints en natuurlijke structuren.